Socijalna pedagogija u Bosni i Hercegovini se utemeljila kao akademska disciplina s obzirom da postoje naučna istraživanja iz ove oblasti, te akademski programi koji obrazuju ovo zanimanje. U svrhu ispunjenja epistemoloških kriterija, socijalna pedagogija mora postavljati pitanja koja će se analizirati i kritički valorizirati kroz empirijske studije. Govoreći iz ugla Rauschenbach i Thole (1998) podjele istraživanja, u bh. kontekstu primjećuju se istraživanja koja su provođena u sklopu drugih naučnih područja, ali su relevantna za socijalnu pedagogiju, te socijalnopedagoška istraživanja u užem smislu, tačnije, istraživanja socijalnih pedagoga o specifičnim socijalnopedagoškim pitanjima. Maglić (2023, str.24-27) navodi da se u Bosni i Hercegovini specifično socijalnopedagoško istraživačko područje prepoznaje kroz probleme istraživanja koji su usmjereni na:
- fenomenološke i etiološke aspekte poremećaja u ponašanju,
- fenomenološke i etiološke aspekte socijalnopatoloških fenomena,
- fenomene socijalne isključenosti i socijalne integracije,
- ulogu i značaj prevencije i evaluacije prevencijskih programa,
- socijalnopedagoško značenje porodice, škole i zajednice,
- razmatranje identiteta socijalne pedagogije,
- afirmaciju i promociju ideje socijalne pedagogije, socijalnu inkluziju, teškoće u razvoju i dr.
Bosanskohercegovačke socijalnopedagoške akademske diskurse moguće je razumijevati iz područja edukacijsko-rehabilitacijskih, pedagoških nauka, te socijalnog rada i sociologije. Ponuda akademskog smjera tuzlanskog univerziteta dio je edukacijsko-rehabilitacijskih nauka u sklopu kojeg je razumijevanje socijalne pedagogije nagnuto ka poremećajima u ponašanju. Ciljani fokus tako su etiološki, fenomenološki i tretmanski pristupi poremećajima u ponašanju djece, mladih i odraslih, uz neminovni socijalnopedagoški preventivni imperativ. Ponuda akademskog smjera zeničkog univerziteta dio je pedagoških i socijalnih nauka u sklopu kojeg je razumijevanje socijalne pedagogije postavljeno široko. To znači da se nastoje obuhvatiti sva životna doba (djeca, mladi, odrasli i stari) i sve okolnosti koje mogu dovesti u pitanje uspješne i održive svakodnevnice ljudi. Specifičnost ovog studijskog programa je njegova pozicioniranost na Islamskom pedagoškom fakultetu, što mu objezbjeđuje dodatno razumijevanje čovjeka iz ugla duhovne perspektive, ali i izvorišta transdiciplinarnog karaktera ove discipline. Naime, postoji saglasnost da teoretiziranje o socijalnoj pedagogiji zahtijeva normativnu orijentaciju (Lambers, 2018), tako je na ovom fakultetu, pored različitih filozofskih i etičkih usmjerenja, islamska duhovna tradicija vrijedan izvor normativnih usmjerenja. Bihaćki univerzitet razumijevanje socijalne pedagogije, također, je nagnuo više ka pedagoškim i socijalnim naukama uz isticanje duhovne brige, ne samo u programskim sadržajima, već i u izlaznom zvanju završenika. Donekle različito razumijevanje socijalne pedagogije u Bosni i Hercegovini nije njena manjkavost, već odraz onoga što se historijski, ali i kontekstualno dešavalo (dešava) općenito u razvoju socijalne pedagogije, s obziom da je ona otvorena unutar svojih granica (Thole i Galuske, 2003). Ona je, kako će navesti Úcar (2012), kompleksno teorijsko i praktično područje, koje je podložno raznovrsnim i različitim interpretacijama, i to ne samo između različitih država, već i unutar jedne države.
-
-
-
-
-
-
-
-